منى رضوان تكتب : إبحث عن الخازوق – مشاهدات حياتية لمهندسة مصرية

0

 

انا متخرجة من كلية الهندسة و في الكلية خدنا كمهمندسين مواد كتير في سنين الدراسة من اول إعدادي لحد البكالوريوس .
بعد ما اتخرجت والتحقت بالعمل و تدرجت فيه فهمت كتير عن الحياة المهنية و ربطت حاجات نظرية كنت بدرسها في الجامعة بالحياة العملية و من واقع تجاربي كمهندسة اكتشفت ان اكتر حاجة درستها في الكلية و لقيتها في الحياة العملية هي الخوازيق…ايوة الخوازيق😊
علمياً ما هو الخازوق ؟
الخازوق هو نوع من انواع الاساسات الي ممكن يكون من مواد و خامات مختلفة ، زي خرسانه و ما هو معدني ( ستيل ) او خشب.
تستخدم الخوازيق في التربة لنقل الأحمال وبنستعملها عادة في التربة الضعيفة ، دة التعريف العلمي بتاع الخوازيق بس موضوعنا اكبر من كدة شوية لانه عن الخوازيق الحياتية مش الي درسناها في المحاضرات و الجامعة .
حقيقية مثبتة شخصياً معايا و مع دواير كبيرة من الناس ان الخوازيق بقت اسلوب حياة له اسسه و قواعده و مفاهيمه . الخوازيق بقت all over the place ، من الناس القريبة أو البعيدة أو الي حتي منعرفعمش اوي . و منها ما هو مقصود و منها الغير مقصود بس الاتنين بيضروا في الاخر . شوية مشاهدات علي الماشي:
ناس كتير مش عارفة هي عايزة ايه و كمان مش عارفة هي مش عايزة ايه ،الناس دي بتخبط و بتلّوش فينا و بتاخدنا في سكتها ، خازوق غير مقصود ساعات بس بيعلم فينا و بنبقي ضحاياه في احيان كتيرة.
الناس بتفكر في مصلحتها الاول – و دي حاجة عادية و مفهومة الي حد ما ، بس المشكلة انها بتفكر في مصلحتها اولا و ثانيا و ثالثا و بعد كدة لو ربنا بيحبك الدور هيجي عليك و دة لو مكانش الشخص من بتوع : أنا و من بعدي الطوفان.
الشطارة و الالتزام و الكفاءة مش كفاية لنمو و التقدم بتاع اي حد ، من غير سياسة و دپلوماسية و شكليات و ساعات حد يتبناك ممكن متحققش خطوات نجاح ملموسة ، من الأخر الي الي ليه ظهر مبيضربش علي بطنه ، من جد وجد و من زرع حصد و كلام كتب القراءة دة في المدينة الفاضلة و الواقع اليوم اننا مش في يوتوپيا .
الزحمة و المرور واقع لن يتغير – خازوق بقي واقع ، التكنولوچيا ساعات بتساعدنا علي مواجهته فنعرف نمشي من طرق ايه امتي ، ربنا يخليلنا الست الكُمل بتاعة Google Maps .
عيلتك و أصحابك مش دائمًا عارفين الاحسن ليك ، عادة بيسقطوا تجاربهم عليك ، بينصحوا نصيحة خالصة و من القلب بس تنفعهم هم بظروفهم و حياتهم لكن انت مش هم . ودة خازوق في أسر كتير و اصحاب حوالينا و مننا.
الفلوس مبتشتريش السعادة ، دة خازرق مغلف بكلمات رنانة 😂 علشان الفلوس مهمة و بتفرق في الحياة و ساعات الفلوس بتجيب سعادة علشان بشكل غير مباشر بتجيب حاجات زي البيوت و العربيات و الدهب و الياقوت و المرجان، و كمان بتسهل حاجات في الدنيا زي الجواز والطلاق و دول بيجيبوا سعادة احيانا.
خدعوك فقالوا : انك لما تكبر وتشتغل هتعمل الي نفسك فيه ، اموت و اعرف بيجيبوا الكلام دي منين بس.
مفيش اهتمام فجأة ، ورا كل اهتمام غير عادي طلب او خدمة او مصلحة ، مش حب فجأة علي فكرة.
عادة الإيميلات المتستفة الطويلة عربي او أنجليزي او اي لغة مهما كانت دة خازوق بس مكتوب . بتبدأ عادة بجملة : As per our conversation .
تاخد الي بيحبك ، تاخد الي بتحبه كلها خوازيق .
تتجوز عن حب ، تتجوز صالونات ، تتجور جواز مصلحة ، تتجوز خواجة او خواجية او متتجوزش خالص ، ممكن في كل هذه الأحتمالات سالفة الذكر تاخد خازوق برضه ، هي زي البطيخة.
لما تلاقي الحاجة ماشية كويس و الموضوع سواء شغل او غيره مفيهوش لعبكة ولا نفسنة ولا خطط و مؤامرات ، استعد كدة و خد نفس عميق و خلي روحك رياضية علشان الخازوق قرب.
العشم و الخازوق مرتبطين ببعض بعلاقة طردية ، كل ما زاد العشم بيكون الخازوق اكثر شدة.
يأتي الخازوق علي هيئة شخص او حاجة و في خازوق كومبو بيجمع الأتنين او خازوق مزدوج المفعول زي مثلاً انك تخاف تاخد خطوة تتخزوق او تخاف تفضل في مكانك فتتخزوق برضه .
السعادة شخص ، خازوق تتوارثه الأجيال ، علي فكرة ممكن السعادة تكون اكلة او صُحبة جميلة او رضا و سلام نفسي عند البني آدم.
في الهندسة كل ما كانت الخوازيق عميقة كان المبني اثبت و اقوي في اساساته لكن في الحياة عمقها بيبقي مشكلة لانها بتعلم فينا ، دة حتي أحمد مكي غني أغنية عن الخوازيق الصح .
الجانب المشرق الوحيد في الموضوع انك لو سألت اي مهندس هيقولك علشان تبني اساس قوي و سليم يبقي لازم خوازيق في الأول 😊
انا بقترح نعمل group therapy لتقبل الخوازيق و التعود عليها واهو منها نستفيد من تجارب بعض و نتأقلم علي وجود الخوازيق في حياتنا و نبقي متخزوقين & proud .
#إبحث_عن_الخازوق

اترك تعليق

يرجي التسجيل لترك تعليقك

شكرا للتعليق